SARA, WIMSA OCH MINNA

Alla inlägg under december 2011

Av Sara Andersson - 30 december 2011 20:37

Så har ännu ett år gått, och man kanske börjar bli gammal, men det är bara att inse tiden flyger iväg. 

Det är dags att summera 2011, ett händelserikt år. 

Hundmässigt har det inträffat flera positiva händelser.

Flocken har fått tillökning, en liten Minna flyttade in och vände upp och ner på hela tillvaron. Minna är en härlig hund men väldigt intensiv. Allt hon gör, gör hon till hundra procent. När vi går första rundan på morgonen har hon så mycket spring i benen att hon springer 150 m rakt ut och sen tillbaka. Möter vi någon är hennes första impuls att hoppa ut och pussa främlingen i ansiktet. Jag har aldrig haft en hund där det varit så mycket i, så mycket energi. Hon är väldans rolig att träna med och väldigt läraktig. Tror att hon kommer bli en super hund, men det kommer att ta tid innan hon mognar. Minnas höjdpunkter under året är så klart BIS vinsten på Örkelljungas inofficiella utställning och bästa tik i sin åldersklass på BIV.

Med Wimsa har det varit flera höjdpunkter men bäst av allt är ju så klart att hon under 2011 varit frisk och skadefri, inte för att hon varit sjuk tidigare år men flera fina hundkompisar har under 2011 gått bort eller dragits med skador och då uppskattar man hälsan mer.

Resultat mässigt är jag naturligtvis väldigt nöjd med uppflyttningen till elit klass i lydnad, på andra försöket slog hon till och slutade Wimsa! Som grädde på moset har vi även debuterat i elit klass med ett andra pris. Nu slipar vi detaljer och laddar för 2012. I utställningens ringen har Wimsa framträtt sparsamt, på fem utställningar tre BIR placeringar och en BIG och BIS - 4.


Jag har massor med mål och tankar om 2012, men väljer att dela det med de närmaste träningskompisarna. Jag hoppas att ni får ett fint nyår och ett GOTT NYTT 2012.

Delar med mig av några favorit bilder och två amatör mässiga videoklipp, än en gång GOTT NYTT ÅR!!!

Minna är på klippet 14 v, i slutet blir hon rädd när Lipton ( familjens Whippet) skäller:


 
  

Och så bilder:

 

Wimsa blir BIR på Sofiero NAT, Den enda hunden som blev belönad med CK i rasen.

     

Fina familjen, tack Mattias för att du stått ut ännu ett år    

   

Min älskade Agnes, meningen med livet.

       

Agnes med morfar på tivoli i köpenhamn

                   

Av Sara Andersson - 22 december 2011 21:29

Sen Agnes kom in i våra liv har jag försökt att göra egna julkort med någon fin bild på henne och Wimsa, förra året funkade det ganska bra. Agnes var bara ½ år och Wimsa är en snäll och medgörlig hund. Hade en klar bild av hur årets julkort skulle se ut....problemet var bara det att årets modeller inte var lika samarbetsvilliga som tidigare år.

Några av årets bilder:


Bilden blev väll okej, synd bara att jag inte tänkte på bakgrunden, inte så kul med dörren och dörrmattan....nytt försök!

 

På denna bilden retar jag mig på eluttaget och att Minnas tunga hänger ner till golvet...hundarna tyckte att det var lite jobbigt med modellandet...trors mutor.

 

Agnes börjar nu tröttna och gestikulerar upprört åt sin mamma.

För att i nästa sekund slänga sig ner till Wimsa, det är jobbigt att ta julkort.

 


Modellerna får i stället posera själva:

 

   

Och så här blev årets julkort:

 


Med detta inlägg vill jag önska er


GOD JUL




Av Sara Andersson - 18 december 2011 20:40

Nu var det längesen jag bloggade, men det är mycket nu inför julen, men nu är de flesta julklapparna fixade, huset är julstädat och granen köpt och ska kläs i morgon. ser fram emot julafton som ska firas med min och Mattias familj hemma hos oss.

På lucia lussade Agnes o Pippi för oss och moster Evelina och fabror David, man blir så stolt och varm i hjärtat när Agnes charmar och spexar för besökarna.

 


I går var jag o träffade Nicole och ett gäng valpar och valpköpare från Black Regal. Mycket kul att kunna följa andra briard valpar i Minnas ålder, eller de är ju knappt valpar längre, mer tonåringar. Kan bara konstatera att Minna är högst rastypisk i sina koppeldrag och flamsattacker. Igår skötte sig Minna perfek och låg mestadels och tränade passivitet. Mycket nyttig för henne. måste också nämna att vi var o tränade i torsdags på ÄBK och även då var Minna mycket duktig, vem vet det kanske blir något av henne med  .


Avslutar med en söt bild på Agnes, jag tycker hon ser så söt ut i kjol och lackskor. Sötaste lilla Agnes.

 


    

Av Sara Andersson - 6 december 2011 21:58

Idag har jag varit ledig. Himla skönt att bara ha en dag över, utan massa måsten. Har tränat igenom hundarna, och är super nöjd med trevlig attityd och träningsglädje till 100%. Med Wimsa fokoserade jag på rutan och dirigeringsapportering. Dessa momenten är fortfarande inte stabila, hon kan i bland missa rutan totalt och dirigeringsa. har vi inte kört så länge.

Minna fick gå ett spår med två vinklar, träna rutan och massa bus. Minna är fantastiskt duktig på att hitta ut till rutan, nu sätter hon den på ca 10 m. Duktig hund!

Dagen avslutades med besök av bästaste Olle, fika och promenad hanns det med.

Avslutar med lite bilder:

           

Av Sara Andersson - 4 december 2011 20:56

I fredags lämnade jag och min kära arbetskollega Anya skåne för huvudstaden. Målet var att delta på AdC. Året tema var genetik och förväntningarna var höga.

Men först hann vi med lite shoping, ett par röda byxor inhandlades till mig och jag tror att de ska få användas på My dog  , sen blev det lite smått och gott till Agnes....Tidig kväll på hotellet, vi ville ju vara pigga till lördagens aktivitet.


Årets ämne var alltså genetik och konferansen hålls till minne av Per - Erik Sundgren, en man som gjort oerhört mycket för svensk hundavel. Jag ska inte i detalj redovisa vad som sagt, men det var väldans intressant. Föreläsare och ämne var bland annat:

  • Hundens genetiska bas - Peter Savolainen forskare KTH
  • Sexuell selektion - Hanne Lövlie, Fil Dr Etologi
  • Regelverket kring hunduppfödning - Sara Dufva Lundquist, Jordbruksverket
  • Epigenetik - Per Jensen, professor Etologi
  • Att bedöma avelsresultat - Ingrid Tapper, biolog

Dessa fem tyckte jag också var bäst, och allra intressantast var Per Jensen och Igrid Tapper. Det Ingrid pratade om tycker jag är superspännande, och genast tänker jag på min egna ras, Briard. Ska försöka att ta mig tid och gå in på genetica och jämmföra lite kennlar och olika resultat.

Ingrid visade även upp statistik på belgisk vallhund, där det i rasstandarden står att det enda som skiljer de olika raserna är färg och päls, att det verkligen inte stämmde. Hon hade kollat på rasernas MH, och det rör ju sig verkligen inte om samma ras....

Tyvärr missade vi Eric Wilssons föreläsning om arbetande hundar, tror att den också hade varit intressant, men vi hade ju ett tåg att passa. Kl 24 var jag hemma i Strövelstorp igen och kan bara konstatera, borta bra men hemma bäst...och det finns mycket att lära om man bara har tid, intresse och vilja.  

Ovido - Quiz & Flashcards