SARA, WIMSA OCH MINNA

Alla inlägg den 9 juni 2010

Av Sara Andersson - 9 juni 2010 10:10

Hade planerat att para Wimsa på nästa löp, men nu har det visat sig att en kusin till Wimsa har blivit sjuk i bukspottkörtlen, samma sjukdom som Wimsas syster Hoya fick. Wimsas uppfödare Eva har pratat mycket med SLU om detta och det finns inget som säger att Wimsa skulle nerärva detta, det krävs att sjukdomen finns på både mammans och pappans sida för att valparna ska bli sjuka.

Men det är en stor chansning och nu med tanke på att en till från Wimsas linjer blivit sjuk, så känns det som att vi ska avvakta lite.

På SLU forskar man väldigt mycket om denna sjukdom, men det är en svår nöt att knäcka, men kanske kan man få fram ett DNA test, och då hade det ju löst en hel del, eftersom man då hade kunnat testa Wimsa och se om hon är bärare eller inte.   


Detta innebär att jag inte kommer att få en Wimsa valp nästa år, vilket känns väldigt sorgligt, Wimsa är en rysligt bra hund, jag är så förtjust i henne, hon är nästan perfekt i mina ögon.

Men som tur ska en kompis ta en kull, på en annan rysligt bra liten hund som jag har följt sen hon var valp, så nu hoppas jag att det ska bli en valp till mig ur den kullen i stället.


Nu är det mindre än en vecka kvar tills bebisen är beräknad, jag längtar så (med risk för att bli tjatig). Men det är väldigt drygt att vänta på att den lilla/ lille ska ploppa ut.

Tack för komplimangerna för systerbilden, ni är för söta.

Ovido - Quiz & Flashcards