SARA, WIMSA OCH MINNA

Alla inlägg den 1 juli 2009

Av Sara Andersson - 1 juli 2009 18:39

Jag har fått ett hatmoment i lydnaden, Inkallning med ställande. Först så märkte jag att Wimsa inte hade förstått att stanna betyder stanna där du är och bli stående, utan Wimsa trodde att stå var kom till mig och ställ dig framför mig. Det var bara att gå tillbaka i träningen och börja träna spontana stannande, inte det lättaste för det handlar verkligen om tajming, klickar för sent och hon tror att det är själva ståendet som blir belönat, inte att hon stanna. Nu har hon förstått vad stanna är, och nu tycker min lilla dam att hon kan stanna innan hon fått mitt kommando. Alltså bara att gå tillbaka och träna mer stimuluskontroll, gör om och gör rätt!

Men så tråkigt att harva samma tradiga moment, och det blir givetvis inte bättre av min tråkiga attityd till momentet, rätt attityd ska ju inte bara hunden ha, eller hur?

Men så plötsligt händer något man ser ljuset i tunnlen och det känns plötsligt mycket lättare igen. Så nu har jag en ny plan för inkallning med ställande och det är bara att kämpa på, för inkallning med ställande nöten ska knäckas.....


Imorgon är det min födelsedag, det ska firas med midag med familjen på en trevlig resturang i stan, ska bli mysigt.

Ovido - Quiz & Flashcards